Sunday, February 5, 2012

Dah Form Five Pun Berhabuk Jugak?



Assalamualaikum. Banyaknya perubahan kita sekarang ni!! Daripada form one sampai sekarang, entah berapa banyak kali pentadbiran bertukar, peraturan bertambah, yang dulu gemuk sekarang kurus, yang dulu kurus sekarang berlemak, attitude kita pun sekejap baik sekejap nakal. Yang penting sekarang kita dah form five, dah tak boleh childish2 lagi dah. Kalau kita pun childish karang adik2 ikut. Kalau diorang pun dah terikut karang satu maahad tak membangun haha. Susah nak capai SBT pulak...

Eh bukan bukan.. Jadi matang bukan sebab sekarang kita sekolah kluster. Please la weh. Tolong jangan sikit sikit kaitkan dengan kluster tu. Kita dah besar ni. Kita pendakwah paling senior dekat Maahad. Nak tak nak adik2 akan tengok kita, jadikan contoh. Apa yang baik diorang akan ikut. Tapi yang tak baik pun diorang akan ikut gak.
"Psssttt... Aku tengok abang tu buat okay je"

"Alah... akak tu pun buat.."

Tapi kalau boleh perubahan tu biarlah dari hati. Haha cliche tak ayat. Kalau berubah sebab adik2, karang bila dah keluar Maahad, bila adik2 dah tak ada, kita terus berubah balik 360 degree.


مَنِ اسْتَطَاعَ أَنْ يَنْفَعَ أَخَاهُ فَلْيَفْعَلْ
Barangsiapa yang boleh memberi manfaat kepada saudaranya, maka hendaklah ia melakukannya.-Hadits.

Apa yang kita boleh buat, kita buatlah sekarang. Kita tegur lah sikit-sikit, sekalipun  kita tak perfect. Cmon guys. Kalau semua orang nak tunggu perfect, sampai bila pun dakwah kita tak berjalan! Bila dah keluar Maahad nanti lagi susah, nak dakwah pun takut-takut belakang selimut je. Allah lihat kita dan Allah akan bayar kita nanti.


“أحب الناس إلى الله  أنفعهم للناس”
“Manusia yang paling dicintai Allah adalah yang paling bermanfaat”

So, rasa-rasanya kita ni bermanfaat tak pada orang lain?

Maksimumkan manfaat anda. Sekalipun anda bukanlah seorang pengawas, bukan ketua tingkatan, bukan seorang PRS,bukan ahli nuqaba, bukan seorang PPS, bukan Koopians, bukan QM, bukan Ketua Dorm, anda adalah SEORANG ABANG DAN KAKAK YANG BAIK! Seriously.

Pemergian kita kelak akan dirindui. Manfaatkan tahun terakhir kita kat bumi ulama ni!! InshaAllah :') Peace (Y)

No comments:

Post a Comment

cakap je, tak payah malu2.